mazzboxx – mazzboxx [audio cave; 2021]


mazzboxx

audio cave

mazzoll

igor boxx

Gdy wielkie osobowości sceny muzycznej nagrywają wspólnie płytę, pisze się często, że nie trzeba ich przedstawiać. Po czym się je oczywiście przedstawia.

Nazwa projektu, MazzBoxx, bez trudu może naprowadzić nas na to, kto się za nią kryje. To Jerzy Mazolewski, znany wszem i wobec jako Mazzoll, wspaniały klarnecista, jedna z najważniejszych postaci sceny yassowej (czy było coś takiego, jak scena yassowa, to temat na inną okazję) oraz Igor Pudło vel Igor Boxx, kojarzony głównie ze Skalpelem, który swego czasu chwalili dosłownie wszyscy, bowiem debiut z 2004 r. zasługiwał wyłącznie na pochwały. A mnie, na marginesie, wchodzi dużo lepiej dziś niż 17 lat temu. Włączyłem zresztą po raz pierwszy również zeszłoroczny materiał, „Highlight”, i muszę przyznać, że słuchanie go to wybitnie przyjemne doznanie. Żeby o Mazolewskim nie było tak pobieżnie, dodam, że to bardzo istotna postać w mojej – nazwijmy to drętwo – edukacji muzycznej.

Obaj panowie nagrywali już razem, ale chyba pierwszy raz wspólnie podpisali jakieś dzieło.

Rozpisywanie się na temat płyty tak znanych artystów chyba mija się z celem. Wystarczy chyba poinformować, że „Mazzbox” to logiczna wypadkowa ich solowych twórczości i dodać, że płyta jest albo genialna, albo bardzo dobra, albo rozczarowująca – i tyle.

W tym przypadku mamy do czynienia z rzeczą świetną, choć nie trzymającą od początku do końca w napięciu. Ktoś może też zacząć marudzić, że na „MazzBoxxie” jest za mało szaleństwa – i chętnie przyznam mu rację – ale ja słucham tylu dziwnych rzeczy, że przyjemne dźwięki, które wygenerowali Mazzoll i Pudło, pasują mi niemal w sam raz; trzeba też włączać rzeczy, które wprowadzają pewną równowagę.

Nie ma jednak co przesadzać: nie trafiliśmy do krainy łagodności czy muzycznej konfekcji. Są tu fragmenty, dzięki którym rozumiemy, dlaczego są tacy, co tagują tę muzykę jako „avant-garde jazz”.

„MazzBoxx” to bardzo udany przykład tego, że za czymś, co jest wspaniale zagrane i – przepraszam za ten wyjątkowo karczemny wulgaryzm – profesjonalnie wyprodukowane, może stać Sztuka.

To płyta, podczas słuchania której czuję na zmianę dwie rzeczy: uznanie dla dobrej roboty i zachwyt. Często – jak w przypadku chociażby utworu „Open to Openness” – jednocześnie.

Na „MazzBoxxie” jakby więcej słychać Igora Pudło, co jest o tyle ciekawe, że – jak mówił Mazolewski – podstawa materiału to fragmenty jego koncertów z 2008 roku. Z drugiej strony, Boxx dokonał – do czego się przyznaje – radykalnej obróbki nagrań kolegi improwizatora.

***

I tylko przedostatni „Train to Bratislav” psuje nieco efekt. Zaczyna się niemal industrialnie (podobny klimat ma poprzedzający go „In Motion There Is Grace!”), lecz po chwili dostajemy po łbie jakimś banalnym, przaśnym nu-jazzikiem. I na dodatek ów pociąg jedzie aż sześć minut i 15 sekund. Szkoda.

Również niepotrzebnym elementem jest banalna gitara w „What Will Happen to Me, My Love”.

***

Tak czy siak, będę wracał do tych zgodnych z oczekiwaniami, ale niekoniecznie oczywistych, przy każdym odsłuchu wzbudzających nieco inne odczucia nagrań. Teraz, na przykład (piątek, 3.09, 23:44), wydaje mi się, że są to dość ponure dźwięki (na pewno pierwsze trzy kawałki). Może więc za każdym razem, gdy leci „MazzBoxx”, powinno się pisać kolejną recenzję.

Jest tu też trochę autentycznego piękna, które najlepiej ukazuje chyba klarnet w „The One Who Comes”. To muzyka napisana przez kogoś, kogo duchowość prawdopodobnie poszła lub kierowała się, gdy powstawały te dźwięki, w dobrą stronę.

***

Trzeba też nadmienić, że „MazzBoxx” to nie tylko Mazolewski i Pudło. To również Joanna Duda (fortepian), Piotr Rachoń (fortepian), Ju Ghan (kontrabas), Piotr Podgórski (perkusja), Filip Danielak (perkusja), Tomasz Antonowicz (instrumenty perkusyjne) i chyba jeszcze parę innych osób.

(o)(o) (o)(o) (o)(o) (o)(o) (o)(o)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: